August 30, 2013

Rebetiko-Misirlu

(Greek: Μισιρλού < Turkish: Mısırlı 'Egyptian'[1] < Arabic: مصر‎ Miṣr 'Egypt') is a folk song dating back to 1927, originally as a Greek rebetiko composition influenced by Middle Eastern music. The song then gained popularity among Middle Eastern audiences through Arabic (belly dancing), Jewish (klezmer) and Turkish versions. (cf. Wikipedia - "Misirlou" )

August 25, 2013

Incremenirea in proiect: secularismul

“It is not just that secularists happen to reject and oppose religion; it's that there is nothing more to their creed than rejecting and opposing religion. . . . The fact is that secularists are "for" reason and science only to the extent that they don't lead to religious conclusions; they celebrate free choice only insofar as one chooses against traditional or religiously oriented morality; and they are for democracy and toleration only to the extent that these might lead to a less religiously oriented social and political order.” 
Edward Feser, The Last Superstition: A Refutation of the New Atheism

August 23, 2013

Plecaciune

Superb: Plecaciune - Cezar Stratan
 

"It's the moon, stupid" (!)

"'When the finger points at the moon, the idiot looks at the finger.' [...] the material world points beyond itself to God; but the secularist sees only the material world. The material side of human nature points beyond itself to an immaterial and immortal soul; the secularist sees only the brain and body. The sexual act points beyond itself to marriage and family; the secularist sees only the sexual act. And so on, and on and on. What else can one say? It's the moon, stupid" (267). - Edward Feser in "The Last Superstition" - via FB - Edward Feser

August 21, 2013

Un sfat duhovnicesc de o rigoare matematica

cum stii ca ai facut o fapta buna?
"Sa NU stii!...
MANCA-V-AR RAIUL SA VA MANANCE!”( Parintele Cleopa Ilie)
- culeasa de pe FB

August 19, 2013

Chesterton on Christianity and democracy

"THAT Christianity is identical with democracy, is the hardest of gospels; there is nothing that so strikes men with fear as the saying that they are all sons of God." 
(G.K. Chesterton: "Twelve Types." - via G.K.C./FB )

Image source-

August 18, 2013

Simtire si minte

"Simtirea, in mod normal, ca si mintea, este condusa de constiinta fiintiala (...) pacatul aduce despartirea de constiinta, si asa simtirea se asociaza cu mintea, ca doi orbi ce merg pe intuneric... Mintea sa se intoarca, sa se orienteze spre constiinta chipului fiintial, si simtirea la fel, ca doua brate neamestecate" 
Parintele Ghelasie Gheorghe - via Florin Caragiu - Facebook

August 16, 2013

Punct ochit, punct lovit: Dinu C. Giurescu - "Încotro ne îndreptăm, Doamne?"

Punct ochit, punct lovit, Dinu C. Giurescu
 Încotro ne îndreptăm, Doamne? (Cotidianul, 16 August)  
Comentariu: O posibilitate de contracarare (in materie de educatie): organizarea unui sistem competitiv de educatie privata de calitate, cu implicarea Bisericii; limitarea drastica a atributiilor ministerului educatiei si cercetarii, si a personalului aferent de taxpayer bloodsuckers (valabil pentru toate ministerele de fapt). In mod sigur politrucii si-ale lor grupuri de interese, se vor agita si vor rezista cu obraznicie si ne vor da lectii de globalism. Vom rezista si noi cu hotarare si le vom da lectii de patriotism :-) Succesul depinde de atingerea unei mase critice si persistente. It will be "fun", for sure.

"la consience est la concéquence de la bonté du coeur"

"la consience est la concéquence de la bonté du coeur et de l'humilité, alors que l'inconscience est le résultat de la dureté du coeur et l'orgueil."



St. Ignace Briantchaninov. Introduction à la tradition ascétique de l'Eglise d'Orient 'les miettes du festin'. P 120 (via Fr. Jacques Karam - FB)

August 13, 2013

Viața de după naștere, o parabolă pentru sceptici și (aparent) 'raţionali'

"Se spune ca doi copilași vorbeau unul cu celălalt, în burta mamei.
- Tu crezi în viața de după naștere?
- Desigur! După naștere trebuie să urmeze ceva… Probabil că ne aflăm aici, tocmai pentru a ne pregăti pentru ceea ce urmează.
- Ce prostie! După naștere nu urmează nimic. Și, de altfel, cum ar putea să arate?
- Nu știu exact, dar desigur că va fi mai multă lumină, decât aici. Poate că vom umbla pe propriile picioare și vom mânca cu propria gură…
- Ce ciudat! Nu se poate să umbli. Iar ca să mănânci cu gura, chiar că ar fi de râs! Doar noi mâncăm prin cordonul ombilical… Însă ia să îți spun eu ceva: putem exclude viața de după naștere, pentru că deja acum e prea scurt cordonul ombilical.
- Ba da, ba da, cu siguranţă va fi ceva. Însă, probabil, ceva mai altfel decât ne-am obișnuit noi, aici.
- Păi de acolo nu s-a întors nimeni.. Odată cu nașterea, viața se termină, pur și simplu. De altfel, viața nu este altceva decât o permanentă înghesuială, într-un întuneric profund.
- Eu nu știu exact cum va fi, dacă ne vom naște, dar desigur că o vom găsi pe MAMA, iar ea va avea grijă de noi.
- Pe mama? Tu crezi în mama? Și după tine, unde ar putea ea să fie?
- Păi oriunde în jurul nostru. Doar trăim în ea și prin ea. Fără ea, nu am fi deloc.
- Eu nu cred asta! Eu nu am văzut nicicând nici un fel de mamă, așa că e evident că nu există!
- Dar, uneori, când suntem în liniște, o auzim cum cântă, simțim cum mângâie lumea din jurul nostru. Știi, eu cred ca viața adevarată ne așteaptă abia de acum încolo!"
Provenienţă necunoscută. Aparent povestită de Pr. Rafail Noica. Sursa imediată - Facebook, M.P.

August 8, 2013

In memoriam, Prof. Ioan Sorin Apan - " O stiinta se dezagrega daca nu tine legatura cu propozitiile sale prime"...


Tata - 2012, http://youtu.be/v8sL_z1OqfE - cu multumiri lui C. C. care mi-a atras atentia asupra acestui minunat clip

Ontopic: Prof. IOAN SORIN APAN - Inapoi la Argument, part 1, part 2, part 3, part 4
Fragment din descrierea seriei:
<„Bucuria aceasta pe care o ai atunci când îmbraci un costum popular, te face sã te simti într-adevãr un om mai puternic, mai motivat, mai legat de începuturile tale. Vedeti, si în stiintã, cãutarea principiilor este un lucru fundamental. O stiintã se dezagregã dacã nu tine legãtura cu propozitiile sale prime. Asa este si cu un neam, cu un popor, iar principiile noastre, legãturile noastre, merg adânc în preistorie. Folclorul este vârful aisbergului care s-a pãstrat la lumina zilei si cred cã acesta este motivul pentru care simtim noi puterea folclorului, atunci cand îl facem, bineînteles, cu totul arsenalul lui hermeneutic. Intrãm în comunicare cu niste filoane de viatã care merg pânã la originile noastre.">>

In memoriam: Ioan Sorin Apan, profesor de fizică și de religie


TVR, UNIVERSUL CREDINȚEI, 12.08.2012 Asistenți imagine: Gabriel "Bebe" Anghel, George Dițiu Imaginea: Ion Cristodulo, Remus Tigoianu Redactori: Raluca Rogojină, Rafael Udriște "Îmi doresc ca împreună cu elevii pe care îi iubesc, să rămânem veşnic colindători." (Ioan Sorin Apan) Aveam 15 ani când l-am cunoscut pe Sorin Apan. Era în 1998. Pe atunci, profesorul Apan înființa la Liceul Andrei Șaguna din Brașov, "Minisatul Sfântul Andrei", un centru de Creație și Spiritualitate Românească. Acolo am învățat ce înseamnă sărbătoarea la români, ritualurile străvechi, am învățat să pictez icoane, să încondeiez ouă, să crestez în lemn. La clasă, Sorin Apan îmi era profesor de fizică și de...religie. Absolvise ambele facultăți. Un paradox! Ne-a povestit că era student în anul doi la facultatea de fizică, când a fost cucerit ireversibil de învățatura Sfinților Părinți ai Bisericii. Mai presus de orice, dorea sa fie un...eliberat în viață. La 20 de ani, Apan ar fi vrut să se dezică de lumea asta. Nu se vedea făcând parte din ea. Se voia călugar. Părintele Cleopa l-a convins că nu poate fi aproape de Dumnezeu fără îmbrățișarea lumii. Dupa absolvirea facultății, a ales să fie profesor la o școală într-un sat, în Maramureș. Acolo a învățat să restaureze troițe, să picteze icoane, să cânte colinde românești tradiționale. Și încă de pe atunci a început marea lui lucrare: aceea de aș învăța elevii să-l mărturisească pe Dumnezeu în colinde tradiționale românești. Și a făcut asta cu aproape 30 de generații, de la liceele: Bogdan Vodă din Maramureș, de la Liceul din Prejmer, Brasov, liceele Nicolae Titulescu, Andrei Saguna sau Seminarul Teologic din Brașov. Sorin Apan a ținut cu tot dinadinsul să totalizeze realul. Voia musai să prindă totul și să explice inexplicabilul. Era dominat de vasta, înfricoșătoarea curiozitate de a căuta și a găsi pretutindeni: semne! Alături de el, trăiai într-o continuă, inexprimabilă fericire. El reușea să resacralizeze timpul, spațiul, să dea sens lumii. Simțeai că Dumnezeu îi e in permanență alături și că, alături de el, te ia și pe tine în brațe. La Sărbători, Sorin Apan aștepta cu sufletul la gură deschiderea Cerurilor. Și te facea părtaș la bucuria lui. Dacă-l ascultai, puteai învăța să privești. Abia atunci, înțelegeai: tot ce-i în cer stă scris pe costumul popular românesc: arborele cosmic, coloana cerului, pomul vieții, paznicii Raiului. Alături de el, simțeai că nu-i în zadar, că nu se învârte totul în cerc, că oul cosmic poate fi spart. Că Hristos a înviat! Sorin Apan a descifrat în costumul popular, în cosmologia tradițională tainele lumii văzute și nevăzute. Dupa ele și-a ghidat viața. A vrut să plece îmbrăcat în haine împăratești, în costumul tradițional românesc pe care stau scrise toate tainele universului. Până la 55 de ani, Sorin Apan le descifrase pe toate. (R.R.) - YouTube @ http://youtu.be/tIW-H3uQmZE

August 4, 2013

Doua cuvinte eretice: optimism si pesimism

"Eshatologia crestina fundamentala a fost distrusa fie de optimismul care conduce la utopie, fie de pesimismul care duce la fuga de realitate. Daca ar exista doua cuvinte eretice in vocabularul crestin, acestea ar fi „optimismul” si „pesimismul”. Aceste doua lucruri sunt in mod pronuntat anti-biblice si anti-crestine. Noua, crestinilor, ne revine sa recladim aceasta credinta unica in care nu exista iluzii, niciun fel de iluzii, cu privire la rau. Pur si simplu nu ne putem permite o credinta ieftina care cere de la noi doar sa renuntam la fumat si baut, o religie meschina care fagaduieste ca doar ce vei lasa consumul de cafea si de maine vei incepe sa canti. Credinta noastra nu e bazata pe nimic in afara de aceste revelatii fundamentale: Dumnezeu asa a iubit lumea, si: Lumea cazuta a fost in ascuns, in taina, mantuita. Suntem oameni dintr-o anume traditie, dintr-o anume cultura. Nu vorbesc despre mostenirea religioasa a culturii noastre, despre catedralele din Chartres, Notre-Dame, sau despre marea poezie religioasa. Vorbesc despre cultura unica, despre realitatea si despre credinta care a generat oameni ca Dante si Shakespeare si Dostoevski, credinta in care tot ce incerc sa spun e exprimat in mod desavarsit: exista raul real, si exista binele real. Exista lumea care se cuvine a fi iubita, si exista lumea vrednica a fi urata. Nimic nu este tradat. Nimic nu este mutilat. Cand este bucurie, acea bucurie este deplina. Cand este tristete, tristetea este deplina. Viata nu poate fi redusa la acele sosuri psihologice si tot felul de lucruri similare. Simt cu adevarat ca singurul fel de religie este religia cosmica, religia care nu tagaduieste Caderea. Religia, care da marturie nu numai de credinta in mantuire, ci si de experienta mantuirii care are loc aici si acum. Si aceasta credinta si experienta vor osandi, ca pe doua erezii, atat utopismul cat si fuga de realitate". 
Pr. Alexander Schmemann, via Florin Caragiu - FB

Over-civilization, barbarism and medicine-men

"Over-civilization and barbarism are within an inch of each other. And a mark of both is the power of medicine-men."
G. K. Chesterton, "Illustrated London News," Sept. 11, 1909.
Via Facebook - G. K. Chesterton