May 22, 2014

Ioan Sadoveanu - in memoriam

La Washington State University, unde am lucrat intre 1996 si 1999, am avut doi masteranzi. Unul dintre acestia, Ioan Sadoveanu (emigrant din Romania) a obtinut titlul de M. Sc. in 1997, cu o lucrare despre recurente liniare peste corpuri arbitrare. Era o persoana remarcabila, si un matematician cu un deosebit talent, fiind un frecvent autor de probleme publicate in periodicul “College Mathematics Journal”. Din pacate, viata a fost adesea vitrega si nedreapta cu Ioan, experientele negative cu oamenii conferindu-i o aura tragica, cu atat mai mult cu cat avea un extraordinar simt moral, nedreptatile la care fusese supus de-a lungul anilor afectandu-l profund. Nascut in 1950 (fiiind deci cu 13 ani mai in varsta decat mine) a fost profesor de liceu in Romania inainte de ‘89. Acolo a indurat nenumarate abuzuri si matrapazlacuri de la politrucii unei administratii inepte, si s-a decis sa fuga din tara. A reusit sa ajunga in Franta dupa o aventura periculoasa pe tren care l-ar fi putut costa viata.  Din nefericire si in exilul din Franta a indurat incredibile abuzuri si experiente negative (in plus era fie ignorat, fie privit de sus de multi dintre “romanii ajunsi” de acolo), asa ca a decis sa plece si din Franta, pentru a face matematica (pasiunea vietii sale) in Statele Unite, valorificandu-si astfel indiscutabilul talent. Insa suferintele precedente isi pusesera deja pecetea, idea de “plecare” impreuna cu fumatul excesiv devenind de atunci permanente ale vietii sale. Dupa o serie de peregrinari a ajuns la Washington State University, unde l-am intalnit in 1996, cand am fost angajat acolo. Am comunicat zilnic, ascultand practic viata sa, si am discutat adesea probleme de matematica si cultura romaneasca (era un mare admirator al “Romaniei eterne”). Eram buni prieteni, insa Ioan considera ca ceilalti profesori nu erau suficient de intelegatori (cu atat mai mult colegii studenti la masters sau la doctorat, in general mult mai tineri). Tocmai de aceea am incercat sa il ajut cat am putut de mult, si cat se poate de repede. I-am fost indrumator la masters, proiectul final sustinadu-l intr-un mod stralucit. Ne-am bucurat atunci amandoi, insa lucrul de care ma temeam mai mult s-a intamplat, iarasi: Ioan a plecat, conducand un automobil vechi prin desertul din Sud-Vestul Statelor Unite, catre alt orizont universitar. Pentru a disparea in curand si de acolo… Ultimul contact a fost intr-o seara tarzie de Pasti, dupa ce disparuse o vreme indelungata... mi-a lasat un mesaj pe telefonul de acasa... suna cam asa: “Domnule profesor, la telefon este Ioan Sadoveanu... truck driver. Vreau sa va urez: Hristos a Inviat!” . Dupa care a inchis si a disparut iarasi. Am incercat sa il caut de-a lungul anilor pe Internet insa probabil ca numai relativ recent motoarele de cautare au devenit mai eficiente. Intr-o buna zi am descoperit un necrolog telegrafic, care suna asa:  
“Find Ioan Sadoveanu Death Records. November 16, 1950 - June 23, 2007. Age at Death: 56”
In fiecare an, de Pasti, ma gandesc si la Ioan. Dumnezeu sa il odihneasca in pace.

Mihai Caragiu