January 8, 2015

Je suis Charlie! Dincolo de Nemesis

#Je_suis_Charlie! Evident, libertatea de exprimare a fost tinta atacului de azi. Ce e surprinzator, tocmai in aceste momente tragice, unii #cocosi_conservatori incerca o (mai mult sau mai putin) subtila schimbare de directie, culpabilizind presa pentru parodiile la adresa religiilor, si deplingind disparitia "Europei crestine" (care de fapt nu are sens in afara omului crestin traitor). Insa crestinismul merge dincolo de "Nemesis" (din DEX: "Nemesis, zeița greacă a răzbunării, care pedepsea crimele și supraveghea ordinea și echilibrul universal sub raport moral, prin cântărirea riguroasă a faptelor bune și fărădelegilor săvârșite"). Prin iertare, iubire si exemplu personal, crestinul transcende echilibrul rece al satisfactiei si razbunarii - tocmai aici este reala noutate si speranta. Nu fortam un joc de balante si control - via aparatul statal - prin care sa regulam, ingradim, sau chiar sa si descurajam, exprimarea celor ce scriu in "presa de scandal" (chiar daca vom pica de acord aici). Chiar daca limbajul (verbal sau grafic, al) aproapelui (pe care il iubim, sau ar trebui) ne mihneste profund, chiar daca - ipotetic - ne aduce intr-o stare de agonie, ar fi probabil un moment oportun pentru un evanghelic "Iarta-i Doamne, ca nu stiu ce fac" - astfel incit Europa crestina sa traiasca (sau mai degraba sa se manifeste) prin omul crestin si care ar trebui sa aiba MULT mai multe lucruri de o mult mai mare prioritate, chiar urgenta, pe #agenda_duhovniceasca decit #politichia_exprimarii_publice. Sau macar sa punem mina pe logica si sa avansam la capitolul #argumente_teologice (analitice): aici veti vedea ca ideea de agonie si extaz va capata noi intelesuri (vorbesc din experienta, la acest capitol inca nu imi dau o nota de trecere :-) 

Unii au folosit creioanele si poate au ofensat sensibilitati (pe de alta parte, in tot raul e si un bine caci pot stimula retaua neuronala a credinciosului care se va gindi la argumente sau reactii intelectuale adecvate), ceilalti au folosit mitralierele si au ucis - BAM, "case closed"... Da, un pasaj scris te poate ofensa profund (insa libertatea aceluia tot trebuie respectata), pe cind o crima e o crima si trebuie condamnata ca atare! Nu exista echivalenta. Personal am dialogat de multe ori cu nihilisti profunzi care afisau o atitudine de insulta si ridiculizare totala vis-a-vis de credinta, si am incercat sa imi tai adversitatea, sa inist si sa aduc discutia pe fagasul unor argumente rationale. Incetul cu incetul. Nu ma grabeam, eu nu aveam unde sa merg, ei nu aveau unde sa mearga La un moment dat am fost surprins cind am desoperit in ei fiinte care recunosteau calitatea unui argument si incepeau sa se gindeasca la raspunsuri si contra-argumente rationale, recunoscind validitatea punctului de vedere al celuilalt si replicind inteligent. Dar nu le-am spus ca "va maninca Gheena", sau ca "suntei Sorosisti", sau ca "sunteti masoni", "sclavii lui Big Brother UE", sau mai stiu eu ce alte "specialitati verzi" (neaosisme). Am discutat cu atentie si am rabdat, dar am avut satisfactia sa descopar simburele de sub coaja. Nu pot spune ca au ajuns sa fie total de acord cu mine, insa se formase un respect reciproc. Oricind exista o sansa. Datul cu barda si pusul pumnului/mitralierei in gura - NU.