April 27, 2015

Recuperari: Carmen Caragiu (1965-2015) - despre "Muzica Omului"

Carmen Elena Caragiu scria pe 3 Iulie 2014:

O carte de referinta pentru cine vrea sa aprofundeze miracolul muzicii este "'Muzica omului"',autori Yehudi Menuhin si Curtis W.Davis..Este o lucrare de exceptie.Citeva citate pot fi in sine elocvente. "Dar exista o distinctie critica intre muzica si vorbire.Prin aceasta afirmatie nu vreau sa ma refer la faptul evident ca una are melodie si cealalta inteles.Dupa multe concerte am fost intrebat ce reprezinta pentru mine muzica pe care o interpretasem.A trebuit sa dezvoltam o serie intreaga de termeni foarte elaborati,pentru a descrie ce inseamna muzica.Diferenta principala sta in faptul ca inainte de toate cuvintele se refera la lumea reala exterioara noua( noi insine riscam sa devenim,in acest mod de raportare,referenti exteriori pentru noi insine,si acesta este si sensul unei analize extrem de subtile realizate de Karl Jaspers-n.ns.),se refera,deci,la lucruri si actiuni pentru care cuvintele servesc ca simboluri acceptabile,folositoare.Pe de alta parte,muzica are o relatie speciala cu faptura noastra interioara.Sentimentele noastre devin prin ele insile entitati,in afara intelesului literal,iar muzica le modeleaza si le modifica.'' Cind spune ca sentimentele devin entitati Menuhin sugereaza un adevar imens.In psihologia ordinara,se afirma ceea ce Camil Petrescu numea odata SENTIMENT CENESTETIC,numit si sentiment de organ sau sentiment ce canalizeaza o nevoie.Acest sentiment e dirijat de o schema de actiune,culminind in golirea rapida de tensiunile acumulate.Asadar,corelativul sentimentului cenestetic e schema de actiune.Am in minte ce trebuie sa fac ca sa ajung undeva.Schema e o constructie rapida si utilitara,aruncata la cos dupa ce si-a atins scopul.Sentimentul estetic ,insa,e corelat cu formele substantiale ale imaginatiei.El nu mai este anexa actiunii,ci chip substantial al existentei launtrice. Paradoxul estetic este urmatorul ; expresia suprema a interiorului este exteriorul,este forma participativa.Aceasta inceteaza sa fie o schita pe care o aruncam la cos. "Interactiunea dreapta-stinga este foarte speciala pentru instrumentul meu.Mina dreapta pune arcusul in contact cu coardele si aceasta este asemenea respiratiei si presiunii plaminilor pentru un cintaret.Si tot aici apar analiza si intelesul,caci miscarea fizica a acestei miini si a bratului este controlata de jumatatea stinga a creierului.Arcusul marcheaza intensitatea,coloritul,atacul si relaxarea.Guverneaza intreaga linie si forma a frazei,intocmai dupa cum un poet alege cuvintele pentru a exprima sentimente.In plus,violonistul este total dependent de un echilibru in fiecare parte a trupului sau,relatia cu verticala si gravitatea ; pozitia capului trebuie sa fie verticala,totusi nu teapana.Sunt patruns de credinta ca puterea speciala a viorii se datoreste in parte felului in care impreuna inima si gindirea,sentimentul si ratiunea.Aceste functii separate de dreapta si stinga contribuie la dificultatea inerenta pentru a cinta bine la vioara.(..)Cind predau lectii de vioara,subliniez in mod special aceasta problema,pe care o numesc DIZOLVAREA ADEZIUNII MENTALE.'' Foarte interesant este dialogul purtat de Menuhin cu Murray Schafer,compozitor,dar si initiatorul unei noi stiinte,o arta noua pe care a numit-o SOUNDSCAPES,ambianta sonora. Schafer numeste ambianta sonora de inalta fidelitate aceea in care zgomotul transmite un semnal sonor,o informatie individuala distincta.''Aici,la tara,sunt putine zgomote si de aceea fiecare sunet poate fi auzit de la o mare distanta.Din contra,la oras este o ambianta sonora de joasa fidelitate,exista asa de multe zgomote,incit e greu de spus care sunt semnalele sonore.'' Menuhin : ''Imi place fosnetul plopilor,pentru ca au atit de multe frunze.Acestea nu sunt rigide si fiecare pare ca fosneste libera.(..)Indianul nord-american stia toate acestea.El putea probabil sa interpreteze sunetele mai bine ca oricare alta rasa.Consider o tragedie faptul ca cei care s-au stabilit in America de Nord s-au despuiat singuri de acea cunoastere intuitiva,sentimentul de a apartine acestor paminturi.Daca colonistii s-ar fi casatorit cu indiene,in loc sale fi ucis,si ar fi schimbat cunostinte intre ei,am fi avut o civilizatie mai bogata.Dar aveau puncte de vedere diametral opuse in privinta proprietatii.Indienii credeau ca padurile,cimpiile,apele erau libere,nu obiecte de stapinit si de disputat in razboaie.'' Schafer : ''Este deasemenea si o chestiune de diferenta intre spatiul acustic si cel vizual.Poti insemna hotarele proprietatilor,dar spatiul acustic este pur si simplu teritoriul peste care trece sunetul.Il posezi momentan,dar nu-l stapinesti niciodata.Acum vreau sa-ti arat un piriu,daca nu a secat complet,caci are unul din sunetele cele mai frumoase.Dacaschimbi stincile printre care curge,schimbi si sunetul.Un exercitiu pe care-l dau uneori studentilor mei estesa-si inchida ochii si sa incerce sa descopere din cite locuri diferite pot auzi apa curgind in acelasi timp.Putem sa o auzim chiar aici,dar de asemenea din multe alte locuri mai jos,mai departe.Uneori poate fi auzita din patru sau cinci surse diferite.Ii fac sa umble dupa astfel de locuri.'' Menuhin ; ''Avem mari simfonii,o muzica minunata,dar muzicienii au tendinta sa dea uitarii legaturile lor cu natura,care poseda sunetele ei proprii.Muzica trebuie sa fi inceput din sunetele naturale care exercitau o presiune asupra urechilor noastre ca si cele pe care leascultam cu urechea interioara in tacere.(...)La Londra si la Gstaad alerg in fiecare dimineata,in jurul gradinii,descult.Imi place sasimt iarba sub picioare.Imi place mirosul din acest sopron.Imi lipsesc magarul si vaca.Mai sunt inca urme peaici ale unor vietati cu patru picioare care au fost mai inainte.E splendid,deschis pina la ceruri .Oamenii nu-si dau seamace binecuvintare ar fi sa traiasca fara pereti.(...) Nimeni nu ar fi putut banui caexista o viata in fiecare obiect,,o viata interna,de aceeaimi place atitudinea africanilor si a druizilor.Ei cred ca fiecare obiect este locuit si ca nu putem stabili un contact cu obiectul respectiv,daca nu-l ascultam.Fiecare lucru poseda vibratii,si atit timp cit nu suntem in contact,nu ne realizam pe noi insine....(...)Sa auzim sunetele individuale,este o lectie deascultare pe carear trebui sa o ia fiecare copil.Ii invatasa-si rafineze auzul,sa incerce sa inteleaga.Este o lectie de toleranta si compasiune.(...)Subtilitatea acestei metode este extraordinara.Iata,aici,ai obiecte metalice carear produce un sunet brutal,daca ar fi lovite frontal,dar felul cum sunt atirnate,cu cit se pot miscamai liber,se ating delicat unele de altele,si cu atit mai subtile devin deosebirile...(...)Ne-am ocupat prea mult deaspectul materialist vizual,care te faci sajudeci un lucru dupa aparenta si ne-am rupt complet de emanatiile intime ale obiectului respectiv''.