June 27, 2015

Variatiuni pe o tema necunoscuta...


1. Cu zeci de ani in urma am mers cu niste prieteni pe cel mai frumos drum forestier de pe planeta... Era in Prahova. Poate in vecinatatea (extinsa) a Valenilor de Munte. Poate in vecinatatea (extinsa) a Cheii. Poate in alta parte. Insa mi-am amintit intotdeauna armonia speciala creata de sunetele combinate ale vintului, riului si padurii. Am fost tentat de citeva ori sa pun mina pe telefon si sa-mi sun prietenii pentru a afla exact numele acelui traseu. Ar fi fost practic si eficient. Dar nu am facut-o, pentru ca amintirea acelei combinatii sonore a ajuns sa constituie pentru mine o "semnatura" cu o valoare ce merge dincolo de numele geografic sub care traseul era si (poate) inca este cunoscut. Cunoasterea exacta a numelui "tehnic" ar scadea din stralucirea senzatiei care continua sa rasune in mine - si prin aceasta fiind deschizatoare a unui orizont cognitiv special.
2. Cu ani in urma, am descoperit pe un perete unui departament de biologie din cadrul unei universitati din Ohio un tablou continind un citat frumos despre animale. Era acolo o idee care m-a impresionat, si care considera speciile ca fiind, intr-un fel profund simbolic, "natiuni". Am fost tentat de citeva ori sa vizitez iarasi acea universitate si sa caut acel tablou. Ar fi practic si eficient. Dar nu am facut-o, pentru ca simpla amintire a acelei percepute convergente intre animal si "natiune" s-a transformat cu timpul, intr-un (de facto) "portal" de intelegere a unei dimensiuni in care incepusem deja sa pasesc. Greu si poate  stingace, dar inaintam. Iarasi se deschidea un orizont cognitiv special. Aceasta experienta - fruct neasteptat al unei lecturi fulgeratoare (nu imi amintesc nici macar numele autorului si niciun alt detaliu din pasaj) ar fi in pericol de a se risipi daca as afla detalii tehnice despre respectivul si opera sa. 

3. Neindoielnic, exista un invariant straniu in toate aceste "orizonturi speciale". Si poate ca voi fi tentat de multe ori sa studiez in detaliu natura acestui invariant, cu speranta de a aduce la lumina ceea ce este inca necunoscut. Si totusi, iarasi...